De kinderen van kdv. Bi Ba Bommel, 't Schansje en Bolderburen en groep 1/2 van de Leiboom hebben tijdens de Nationale Voorleesdagen kunnen genieten van een bijzondere uitvoering van het boek "KRRR.....OKODIL" van Catherine Rayner.
Namens Babygebaren Nederland heb ik kosteloos deze voorleesactiviteit aangeboden.
De kinderdagverblijven voelden zich bevoorrecht dat ze hiervan gebruik konden maken.

De kinderen hebben genoten. Vooral de kunffelkrokodil was zeer geliefd.

De voorleesactiviteit
Eerst vertel ik wat over krokodillen. Waar ze wonen en wat ze eten. Hoe baybkrokodilletjes geboren worden.
Daarna vertel ik het verhaal met gebaren.
Vol aandacht luisteren en kijken de kinderen naar het verhaal.
We zingen het liedje van krokodil ligt in het water.
Als we daarna het verhaal met z'n alle na spelen merk je dat de meeste kinderen goed hebben opgelet en weten bijna alles in de goede volgorde te vertellen.
Samen doen we de gebaren van alle dieren die in het verhaal voorkomen en lopen en kruipen door het lokaal als krokodillen, ooievaars, nijlpaarden, kikkers enz.

Tot slot geven we elkaar een hand als teken van vriendschap. Nu zijn we vriendjes net als de 2 krokodillen in het verhaal.

Dan is het al weer afgelopen en gaan de kinderen weer in hun eigen groep spelen.

Het was geweldig om zoveel entousiaste reacties te krijgen.
Succes met gebaren.
Bij Bolderburen komt dat zeker goed, die waren al aan het oefenen voordat ik binnen kwam.

Kindergebarenworkshop op 7 en 10 oktober 2014

In de week van de opvoeding heb ik 2 kindergebaren workshops gegeven.
1 bij kinderdagverblijf Bi Ba Bommel en 1 open inschrijving.
Het thema was 'Ik tel tot tien'.
Het verhaaltje 'Drukte voor tien' is vooral leuk voor de peuters vanwege alle geluiden (lawaai) die de broertjes en zusjes van Tessa maken.
Het educatieve deel van het verhaal, wat aansluit bij het thema is, dat er heel vaak tot tien geteld wordt. De kinderen deden hier enthousiast aan mee.
Alle groepen 1/2 van de Leiboom in Zaltbommel hebben tijdens de Nationale Voorleesdagen kunnen genieten van het verhaal van Boer Boris gaat naar zee.
Tekst en illustraties: Ted van Lieshout & Philip Hopman

De kinderen en de juffen hebben genoten.
Vooral het rekenspel met het nest van de vogel die gouden eieren had vonden ze erg leuk.

De voorleesactiviteit
Eerst leren we de gebaren aan voor vakantie en zee.
Met de kinderen praten we over op vakantie gaan en spelen op het strand.
Daarna vertel ik het verhaal ondersteund met gebaren.
Vol aandacht luisteren en kijken de kinderen naar het verhaal.
Als geheugen training voor de kinderen heb ik een koffertje en daarin zitten dingen die Boer Boris ook mee nam naar zee.
Weten de kinderen nog wat Boer Boris allemaal mee nam?

Als alle spulletjes uit het koffertje zijn geraden stel ik hen voor aan de vogel met het nest met gouden eieren.
We gaan de eieren tellen en iedere keer als zij hun ogen dicht hebben gehad is er iets veranderd.
Wat is er veranderd? Er zijn eieren weg of er zijn kuikentjes uit gekomen.

Tot slot zingen we nog een paar liedjes met gebaren over dieren van de boerderij. Zoals Boer wat zeg je van mmijn kippen.



Kindergebaren dramales met thema 'Spelen in de winter'
11 januari t/m 10 maart 2016
In opdracht van de Culturele commissie Zaltbommel stad (CCB) geeft ik op alle basisscholen in de kern van Zaltbommel, in de onderbouw, een gebaren dramales.

In deze les worden gebaren aangeleerd rondom het thema Winter.
Er wordt gebruik gemaakt van de officiŽle gebaren uit de Nederlandse gebarentaal.

In de groepen 1 en 2 lees ik het verhaal voor van Kikker en de sneeuwman, ondersteund met gebaren.
In de groepen 3 en 4 lees ik het verhaal voor van Jubelientje op het ijs.

Het verhaal wordt ondersteund met gebaren omdat hierdoor kinderen zich makkelijker kunnen concentreren op het verhaal.
De aangeleerde gebaren komen terug in het verhaal en de kinderen doen de gebaren mee.
Hierdoor leren ze de gebaren maar kunnen ze ook beter onthouden waar het verhaal over gaat.
Dit komt heel goed tot uiting in de opdracht: 'Wat zit er in mijn  koffertje?'.
De kinderen moeten raden welke voorwerpen uit het verhaal in het koffertje zitten.

De eerste keer dat ik kom gaan we de gebaren uitbeelden door middel van een stopdans.
De tweede keer dat ik kom gaan we meer in op dramatische werkvormen.
In de speloefening 'De smeltende sneeuwman' die we dan gaan doen zit veel mimiek.
Het uitdrukken van gevoelens/emoties als blij is verdrietig/sip.